sobota, 23 novembra, 2024

DETI, O PROJEKTOCH

Pohľad späť na KVET 2021

 

S príchodom leta sa Jazykový kvet zmenil z púčikov na rozkvitnutú lúku, či záhradu a čaká nás už len letný oddych a toto malé obzretie sa za onlajnovým ročníkom.

Začneme slovami pani predsedníčky jednej z porôt pre angličtinu, ktorá je tým tzv. “dobrým policajtom” a potom príde aj vedro s ľadom od toho “zlého” 😉

 

“Milí priatelia, je tu záver našich stretnutí v tomto roku. Aj keď v netradičnom duchu – teda po celý čas online – postupne sme sa navzájom zoznamovali a spoznávali. My, porotcovia, sme videli Vaše začiatky, neskôr pokroky, úspechy… Vy, súťažiaci, ste na základe našich hodnotení a komentárov postupne zisťovali, čo od Vás očakávame alebo kam sa Vás snažíme naviesť… Je to proces obohacujúci pre obe strany. Vo finále už nie sú porazení. Dostali ste sa na najvyšší stupienok a zúčastnili ste sa celoslovenského finále, ďalej sa ísť nedá. A vlastne dá. Stále sa môžeme usilovať prekonať samých seba a byť v ďalšom roku lepší ako v tom predchádzajúcom.

Tak Vám želám, milí priatelia, aj v mene svojich kolegov, aby sa Vám na tejto ceste darilo a aby sme sa o rok opäť stretli – verím, že situácia nám to už umožní prezenčne. Skutočný ľudský kontakt sa nedá ničím nahradiť.

Ďakujeme Vám za krásne zážitky, ktoré ste nám Vašimi predstaveniami sprostredkovali. Ďakujeme Vašim paniam učiteľkám, pánom učiteľom, i rodičom, že Vám pomáhali, príbuzným, ktorí Vás povzbudzovali a držali palce a tým, ktorí Vám robili kameramanov, osvetľovačov, zvukárov a kulisárov, aby Vaše video bolo to najlepšie.
Sme radi, že kvitnete do krásy.

Veľa šťastia, pevné zdravie a prednesom zdar!”

A teraz vysypeme vedro od toho “zlého policajta”.

Koľkí z nás májú mobily – dorykové alebo tlačítkové? Koľkí kalendáre na stene, stole, alebo minikalendáriky? Kto používa diár?

Zaznačenie si termínov a nepoužívanie “last minute alias 5 po 12” = málo stresu a pohoda.

Čo nám trhá uši a kole oči?

Všeobecne za KVET aj ŤUKNI najviac krívajú a potrebujú rehabilitácie:

  • minulé časy v AJ, NJ, ŠJ: minulý čas jednoduchý, minulý čas priebehový, predminulý a predprítomný čas
  • používanie čiarky, pomlčky, spojovníka
  • výslovnosť: say, says – nie sej, sejs; výslovnosť spoluhlások „p“, „t“, „k“ – vyslovovať ich s prídychom
  • artikulácia a intonácia

 

Pri 📝 ŤUKNI sa nezjavil vyslovene originálny námet. Je pravda, že ťažko sa vymýšľa niečo úplne nové, pretože “všetko tu už bolo”.

ŤUKNI vám dáva priestor písať na akúkoľvek tému, ktorá zaujíma vás. Nepíšete na objednávku od vydavateľa. Nepíšte na nejakú tému len preto, lebo minule vyhrala poviedka s takou a onakou témou, ani preto, lebo suseda vašej sesternice počula od svojho kamoša, že jeho teta povedala, že jej kolega z práce čítal smsku, ktorú dostal jeho spolužiak zo základky od svojej netere, že ich učiteľka chodila na kurz tanca so susedou, ktorá má kamoša a ten kedysi pracoval s porotkyňou v ŤUKNI a povedal, že má rada jahodový lekvár – a tak napíšete poviedku o jahodovom lekvári :), alebo rovno o zmiešanom, aby tam mal každý člen poroty svoje ovocie.

(Možno sa pororkyňa nepozná s autorom výroku o lekvári, ale kamoší sa so Shakirou a lekvár neje vôbec 😉…)

 

Pre milovníkov štatistiky pripájame niekoľko faktov:

  • účasť podľa jazykov 🌼 KVET: AJ, NJ, RJ, ŠJ, FJ, INSLOGERO, SFF, TJ
  • účasť podľa jazykov 📝 ŤUKNI: AJ, SLJ, NJ, RJ
  • účasť podľa typu tvorby 🌼 KVET: 80% prevzatá tvorba, 20% vlastná tvorba
  • najpočetnejšia kategória 🌼 kVET: II. AJ
  • najčastejšie sa opakujúci príspevok: Tri prasiatka, Cinderella, Harry Potter, Little Red Riding Hood – výsledkom bolo, že sa porotcom snívalo ako Cinderella chcela sfúknuť domčeky trom Harry Potterom, červená čiapočka s jazvou na čele nechávala črievičky po celom lese a Hermiona ich menila kúzelným prútikom, ktorý vyzeral ako prasačí chvostík na vĺčikov s veľkými ušami, aby dobre počuli tri prasiatka, ktoré si spievajú na bále na zámku.

 

Mimoriadne pochvaly

Mimoriadnu slovnú pochvalu za prekonanie samého seba (aj keď všeobecne to možno neskončilo víťazstvom) by sme radi vyjadrili suťažiacim:

👌 Oliver Hlavačka, SOŠP, Zlaté Moravce za pokrok medzi semifinále a krajským finále pri prezentácii vlastnej tvorby v AJ

👌 Matej Sedlár, ŠMNDAG, Bratislava za veľký medziročníkový pokrok v prednese RJ

👌 Timur Kotulič, ŠMNDAG, Bratislava za originálneho Josepha Hammerhand-a v AJ

👌 Benjamin Kopcsay, ŠMNDAG, Bratislava za odvahu vybrať si Percy Bysshe Shelley-ho a prednesom sa vratiť do čias romantickej lyriky

👌 Luxi Xia, ZŠ, Jilemnického, Dunajská Streda za veľký pokrok medzi kolami v prednese v slovenčine

👌 Tamara Hamadejová za realistické a zároveň vtipné dielko Kde sa žije lepšie

👌 Milla Bahcivanji, ZŠ, Levická, Vráble; Anastasia Kharetskaya, Gymnázium P. Horova, Michalovce a Miriam Ružíková, ZŠ, G. Bethlena, Nové Zámky za silný dojem z umeleckého prednesu a vysokú úroveň RJ na celoslovenskom finále

👌 Ivana Mantičová, Gymnázium sv. Edity Steinovej, Košice a Kateryna Kholodenko, Gymnázium, Kráľovský Chlmec za umelecký prednes a úroveň RJ na krajskom finále

👌 Róbert Marcin, Gymnázium, Alejová, Košice za originálny umelecký prednes a prácu s textom a mimojazykovými prostriedkami na semifinále

 

Poďakovanie

🙏 Ďakujeme za účasť všetkým súťažiacim, pedagógom, pomocníkom, ktorí sa zmenili na kameramanov a asistentov = rodičom, súrodencom, trom babkám, dvom dedkom.

🙏 Ďakujeme porotcom za zodpovednú a skvelú spoluprácu, pri ktorej si užili nielen pozeranie a hodnotenie príspevkov.

🙏 Ďakujeme darcom za venovanie odmien:

🍀 Martinus.sk venoval štyri darčekové poukazy na nákup knižiek.

🍀 Peira English venovala jeden darčekový poukaz na kurz.

🍀 Krokodílik venoval zošity, zápisníky, perá, peračník, lopty, autíčka, pastelky, fiksy.

🍀 KSK venoval poháriky, power banky, 3D okuliare, hodinky, vrecká.

ANNA venovala gumičky do vlasov, náušnice, laky, nálepky a omaľovánky.

SAUF venovala 20 knižiek.

IALF venovala 25 e-knižiek a e-publukácií bez limitu (info majú prihlasujúci pedagógovia), 40 knižiek a pomaranče.

 

Prajeme vám všetkým pohodové leto ☀️!

Ak milujete čítanie, pri oddychu sa môžete kedykoľvek zapojiť do ročnej výzvy Čítame.

Môžete nám tiež napísať váš názor v ankete Ako a kde sa reálne učíte / ste sa naučili jazyk?

 

Projekty pre šk. rok 2021/22