Skôr ako sa začneme v škole, či v dospelosti učiť iný jazyk mali by sme ovládať materinský jazyk. Ovládanie materinského jazyka môže pomócť pri učení sa gramatiky formou porovnania.
Slovesá v slovenčine verzus slovesá v angličtine
Sloveso je slovo, ktoré vyjadruje:
- dej napr. tancovať, kresliť, jesť, dance, draw, eat
- stav napr. sedieť, stáť, spať, sit, stand, sleep
- alebo zmenu stavu napr. zobudiť sa, vstať, postaviť sa, wake up, get up, stand up
Na mobile sa dá tabuľka posúvať 👉👈
JAV | SLJ | AJ |
Pôvod Origin | ohybné slovo | Verbs z lat. verbum |
Základné druhy Types | plnovýznamové slovesá pomocné slovesá | Full Verbs (plnovýznamové) Auxiliary Verbs (pomocné) |
Časovanie | áno | áno |
Osoba a číslo Person & Number | jem ješ je jeme jete jedia | I eat you eat he/she/it eats we eat you eat they eat |
Časy Tenses | prítomný – jem minulý – jedol som budúci – budem jesť / najem sa | Present Tense ° Simple – I eat ° Continuous – I am eating ° Perfect – I have eaten ° Perfect Continuous – I have been eating Past Tense ° Simple – I ate ° Continuous – I was eating ° Perfect – I had eaten ° Perfect Continuous – I had been eating Future Tense ° Simple – I will eat ° Continuous – I will be eating ° Perfect – I will have eaten ° Perfect Continuous – I will have been eating |
Spôsoby Moods | • oznamovací – Hráme sa každý deň. • opytovací – Hráte sa každý deň? • rozkazovací – Hrajte sa každý deň! • podmieňovací – Hrali by sa každý deň, ak by … | • Indicative – We play evety day. • Interrogative – Do you play every day? • Imperative – Play every day! • Conditional – They would play every day if … • Subjunctive – He wishes he played every day. |
Rody Voices | • činný rod- Postavili dom. • tŕpny rod – Dom bol postavený. | • Active Voice – They built a house. • Passive Voice – House was built. |
Špecifické | podľa vyčasovaného slovesa vieme určiť osobu na 90% – čítam -> ja, čítame -> my, čítajú -> oni/ony | Irregular Verbs (nepravidelné slovesá) – write-wote-written, bring-brought-brought, put-put-put |
Krorý jazyk vyzerá ľahšie?
Plnovýznamové slovesá | Full Verbs majú svoj samostatný význam, vieme si predstaviť, čo vyjadrujú, ako daný dej, činnosť, stav vyzerá – napr.
- variť, tancovať, piť, usmiať sa
- cook, dance, drink, smile
Pomocné slovesá | Auxiliary Verbs samy o sebe nenesú význam, nedokážeme si pod nimi činnosť alebo dej predstaviť. Plnovýznamovými sa stávajú až v spojení s inými slovesami – napr.
- chcieť, môcť, musieť, smieť, mať, začať, -> chcem sa poprechádzať, môžem upiecť koláče, začali sa rozprávať
- want, can, must, may, have, start -> I want to walk, I can make cakes, they started to talk
Ak ste “pravidlový” typ, porovnávacia metóda vám môže byť nápomocná pri učení (sa) jazykov.
Školáci, ktorých baví skúmanie a tvorenie so slovnými druhmi sa môžu zapojiť do projektu Slovíčka v malíčku – v aktuálnom ročníku autori tvoria slovnodruhové slovníky.